خبرنگار ایرانی گاردین با نام سعید کمالی دهقان ( در تصویر بالا ) اطمینان خاطر می دهد که جمال قاشقچی یک مخبر بوده است . به نظر وی فاش شدن گذارشات محرمانه باعث گردید تا این خبرنگار واشنگتن پست در تاریخ دوم ماه اکتبر ۲۰۱۸ به قتل برسد (قاشقچی عضو اخوان مسلمین بوده است ) .

در ماه اکتبر ۲۰۱۸ ، سعید کمالی دهقان سه مقاله در ارتباط با رسانه های تاثیر گذار سعودی منتشر نمود [1] . او همچنین نشان داد که کانال تلویزیونی ایران اینترنشنال ، که مقر آن در لندن می باشد به طور محرمانه از سوی عربستان سعودی مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار حمایت مالی می شود .

این شبکه ی تلویزیونی پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به تاریخ ۱۹ ماه مه ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز نمود .

سازمان ( اف کام ) بریتانیا از عملیات این شبکه ی تلویزیونی نگران شده بود ، چرا که از مجاهدین خلق و سازمان آزادی بخش آواز عذر خواهی کرده بود . این دو سازمان چندین عملیات تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده اند و از سوی عربستان سعودی حمایت می شوند .

سعید کمالی دهقان نشان داده که شبکه ی تلویزیونی ایران انترنشنال به وسیله ی سعود الکاحتانی و به حساب شاهزاده محمد بن سلمان اداره می شود . الکاحتانی مسئول پاکسازی هتل ریتز-کارلتون بوده و او از نخست وزیر لبنان سعد حریری بازجویی می کرده است . ترکیه ثابت کرده که او مسئول به قتل رساندن جمال قاشقچی می باشد . او هم اکنون در ریاض در بازداشت خانگی به سر می برد.

سعید کمالی دهقان از سوی شبکه ی سوروس آموزش دیده است . او همچنین فیلم مستندی در سال ۲۰۰۹ برای ( ه ب او ) ساخته که در آن نشان می دهد ندا آقا سلطان توسط اطلاعات سری جمهوری اسلامی به هنگام تظاهرات علیه انتخاب شدن مجدد محمود احمدی نژاد به قتل رسیده است . برای این مستند او جایزه ی ( پی بادی ) را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۰ از سوی سازمان اخبار خارجی انگلستان ( که از سوی قطر حمایت می شود ) روزنامه نگار منتخب معرفی شده است . در واقع ندا به هنگام تظاهرات کشته نشد ، بلکه به هنگام انتقال وی به بیمارستان توسط مامورین محافظ وی کشته شد [2]

سعید کمالی دهقان با شبکه ی سی ان ان و سی بی سی و کانال ۲۴ فرانسه و کانال چهار و سپس موند و گاردین همکاری کرده است .

پس از به قتل رسیدن قاشقچی ، شبکه ی اطلاعات ملکه ی انگلستان تلاش کرده اند تا اعتبار دهقان را زیر سوال ببرند و به او اجازه ی انتشار هیچ نوشته ای را در این رابطه نمی دهند [3].

ترجمه توسط
Sylvia Bejanian

[1] “Ofcom examining TV network over interview praising attack in Iran”, Saeed Kamali Dehghan, The Guardian, October 2, 2018. “Independent’s deal with Saudi publisher back under spotlight”, Jim Waterson & Saeed Kamali Dehghan, The Guardian, October 19, 2018. “Concern over UK-based Iranian TV channel’s links to Saudi Arabia”, Saeed Kamali Dehghan, The Guardian, October 31, 2018.

[2] Lire l’encadré en fin d’article : « Que se passe-t-il en Syrie ? », par Domenico Losurdo, Traduction Marie-Ange Patrizio, Réseau Voltaire, 27 avril 2011.

[3] “Guardian reporter speaks out on Neda Agha-Soltan, Jamal Khashoggi, Iran International TV, Masih Alinejad”, Mohammad Homaeefar, Tehran Times, March 3, 2020.