Voltaire Network

Motivet bak drapet på Jamal Khashoggi

+

Den iranske journalisten Saeed Kamali Dehghan, som arbeider for The Guardian, har bekreftet at Jamal Khashoggi var hans informant. Ifølge han så utgjorde Khashoggis avsløringer til han et av motivene for drapet på Washington Post-journalisten (og medlem av Det Muslimske Brorskap) den 2. oktober 2018 i Istanbul.

I oktober 2018 publiserte Saeed Kamali Dehghan tre artikler som belyste en saudi-forbindelse til visse medier [1]. Spesielt pekte han på at det London-baserte Iran International TV i all hemmelighet er finansiert av Saudi-Arabia med opp til 250 millioner dollar.

Den persisk-språklige fjernsynskanalen ble grunnlagt like før det iranske presidentvalget den 19. mai 2017.

Ofcom, som er Storbritannias regulerende autoritet for kringkasting, ble bekymret over holdningene til Iran International TV, spesielt fordi de lovpriste Peoples Mujahedin og Avaz Liberation Movement, to organisasjoner som påstår at de er ansvarlige for terrorist-angrep mot Den Islamske Republikken, og som sier de er støttet av Saudi-Arabia.

Saeed Kamali Dehghan slår fast at kanalens desinformasjons-kampanje ble styrt av Saoud al-Qahtani på vegne av prins Mohamad bin Salman,

Al-Qahtani er tilfeldigvis den samme personen som sto for utrenskningen sent i 2017 på Ritz-Carlton-hotellet i Riyadh, og for forhøret som den libanesiske statsministeren Saad Hariri ble utsatt for.

Han er også personen utpekt av Tyrkia som den som ledet drapet på Khashoggi.

Det sies at han nå sitter i husarrest i Riyadh.

Saeed Kamali Dehghan ble opplært av George Soros sitt nettverk. Han laget en dokumentar i 2009 for HBO som påsto å vise at den unge Neda Agha-Soltan hadde blitt myrdet av den Islamske Republikkens hemmelige tjenester under demonstrasjoner mot gjenvalget av president Ahmadinejad.

For dette arbeidet mottok han en Peabody Award, og ble utnevnt til årets journalist av Foreign Press Association i Storbritannia (sponset av Qatar).

I virkeligheten ble ikke unge Nada myrdet av agenter den iranske regjeringen under disse protestene. Hun ble drept på vei til sykehuset i hendene på legen/agenten som fulgte henne [2].

Saeed Kamali Dehghan samarbeidet senere med CNN, CBC, France 24, Channel 4, og er senere forbundet med Le Monde og The Guardian.

Siden Khashoggis mord har Hennes Majestets hemmelige tjenester gjort sitt ytterste for å diskreditere han, og The Guardian har nektet han å publisere noe om denne saken [3].

Oversettelse
Ingunn Kvil Gamst
Derimot.no

[1] “Ofcom examining TV network over interview praising attack in Iran”, Saeed Kamali Dehghan, The Guardian, October 2, 2018. “Independent’s deal with Saudi publisher back under spotlight”, Jim Waterson & Saeed Kamali Dehghan, The Guardian, October 19, 2018. “Concern over UK-based Iranian TV channel’s links to Saudi Arabia”, Saeed Kamali Dehghan, The Guardian, October 31, 2018.

[2] Lire l’encadré en fin d’article : « Que se passe-t-il en Syrie ? », par Domenico Losurdo, Traduction Marie-Ange Patrizio, Réseau Voltaire, 27 avril 2011.

[3] “Guardian reporter speaks out on Neda Agha-Soltan, Jamal Khashoggi, Iran International TV, Masih Alinejad”, Mohammad Homaeefar, Tehran Times, March 3, 2020.

Voltaire Network

Voltaire, internasjonal utgave

Godkjente artikler under vanlig journalistisk skjønn

Artikklene på Voltaire Network kan fritt videreformidles såfremt det henvises til kilde, deres integritet respekteres og de ikke brukes til kommersiell virksomhet (lisens CC BY-NC-ND).

Støtt Voltaire Network

Du besøker denne websiden for å søke opp kvalitetsanalyser som gjør deg i stand til å danne deg din egen oppfatning av dagens verden. For at vi skal kunne fortsette arbeidet vårt, trenger vi din støtte.
Hjelp oss med ditt bidrag.

Hvordan delta i Voltaire Network?

Medlemmene i vårt team er alle frivillige.
- Morsmålsoversettere på profesjonelt nivå: du kan hjelpe oss med å oversette artiklene våre.